lördag 8 mars 2008


Petrus (Simon Petrus, Sankte Per, i Bibeln även omnämnd Kefas/Cefas), död cirka 64 e.Kr., var enligt kristen tradition en av Jesu tolv apostlar. Enligt traditionen författaren till Första och Andra Petrusbrevet. Även de apokryfiska Petrusevangeliet och Petrusapokalypsen är skrivna i hans namn, men de är inte författade av Petrus. Petrus helgondag infaller 29 juni.

Petrus var, enligt evangelisterna, Jesu mest betydande apostel och den av lärjungarna som den uppståndne Kristus först visade sig för. Han led martyrdöden i Rom. Petrus hette ursprungligen Simon, var gift och levde som fiskare tillsammans med sin familj i Kafarnaum. I Jesus såg han Messias och följde honom.

Jesus sade till Simon: Jag säger dig att du är Petrus, Klippan, och på den klippan skall jag bygga min kyrka (Matt. 16:18). Det grekiska ordet petra betyder ”klippa”, och med dessa ord blev Simon Petrus och senare kyrkans överhuvud, enligt traditionen Roms förste biskop. Den Katolska Kyrkan betraktar honom därför som den förste biskopen av Rom, och alltså den förste påven.




Enligt en gammal tradition kom Petrus slutligen till Rom, där han fängslades i det Mamertinska fängelset vid Forum Romanum. Kejsar Nero lät gripa honom och dömde honom till döden. På egen begäran korsfästes han med huvudet nedåt, eftersom han inte ansåg sig värdig att korsfästas på samma vis som Frälsaren.

Över Petrus grav byggdes senare Peterskyrkan. Petrus attribut är korset och nycklarna; de sistnämnda syftar på Jesu löfte till Petrus: Jag skall ge dig nycklarna till himmelriket. Allt du binder på jorden skall vara bundet i himlen, och allt du löser på jorden skall vara löst i himlen (Matt. 16:19).

I folktron är "Sankte Per" himmelrikets portvakt, som släpper in dem som har tillträde

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hjälp!
Vad är på gång? Och du som ska på semester och allt.
Svärmora

mitt liv som ett äpple sa...

ja du vad är på gång och vart är jag på väg... tänkte gå och bli överstepräst.. det känndes som ett yrke för mig